امروزه در همه کشورهای دنیا از توسعه یافته تا در حال توسعه آموزش علوم اجتماعی یکی از فعالیت‌های زیربنایی در توسعه پایدار جوامع محسوب می‌شود و تلاش‌ها بر آن است که همه دانش آموزان، از طریق آشنایی با اصول و مفاهیم علوم اجتماعی و کسب مهارت های شهروندی مربوطه، آگاهی‌های لازم برای یک شهروند مطلوب را کسب نمایند. بنابراین یکی از رسالت‌های اصلی آموزش و پرورش پرداختن به این مهم است. در این راستا در سند تحول آموزش و پرورش، یکی از حوزه‌های یازده گانه برنامه درسی معرفی شده است و بالطبع در دانشگاه فرهنگیان نیز، افزون بر برنامه‌های درسی حوزه علوم اجتماعی، در قالب سمینارها و همایش‌هایی در سطح ملی و منطقه‌ای به این مهم پرداخته می‌شود.

گذشته از آن دانش موضوعی تربیتی به عنوان مهم‌ترین نوع دانش حرفه‌ای معلمان معرفی شده است که برای آموزش موفقیت آمیز مورد نیاز است و به عنوان مهم‌ترین طبقه از دانش معلمان در ارتباط با یک رشته، موضوع درسی و مفهوم خاص مطرح و مرتبط با پیش زمینه های دانش آموزان، متأثر از باورهای معلمان و دانش آموزان است. دانش موضوعی - تربیتی دارای ماهیت روایتی و مبتنی بر فرهنگ است و در نظر گرفتن آن در طراحی برنامه‌های آموزش معلمان قبل از خدمت و برنامه‌های رشد مداوم حرفه‌ای ضرورتی انکارناپذیر است. بدین وسیله از کلیه صاحبنظران، استادان، معلمان، دانشجومعلمان، پژوهشگران و دیگر علاقمندان دعوت می‌شود با ارائه یافته‌های پژوهشی و طرح دیدگاه‌ها و ایده‌های مرتبط با موضوع همایش در این رویداد علمی ارزشمند، مشارکت نمایند. امید است این رخداد علمی فرصتی را برای بهسازی حرفه‌ای معلمان در آموزش و یادگیری فراهم کند تا بتوانند با اختیار رویه‌های سنجیده و فکورانه موجب موجب اثرات مبارک در نظام آموزش مدرسه‌ای باشند.

رجاع واثق دارم به لطف پروردگار متعال و تلاش‌های مجدانه همکاران گرانقدر، همایش به بهترین صورت برگزار و مورد توجه و اقبال شرکت کنندگان قرار گیرد. در این همایش علمی پژوهشی در حد توان تلاش خواهیم کرد تا فضا و شرایطی مناسب و کارآمد برای ارائه برنامه های علمی و اجرایی فراهم شود و با بهره گیری از مشارکت فعال شرکت کنندگان بحث های علمی ضروری مورد نیاز در جهت بالندگی و پویایی فعالیت های اجتماعی - تربیتی و تحقق مدرسه صالح در راستای نیل به اهداف سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت اسلامی و رفع چالش‌های علمی موجود در این مطالعه علمی فراهم گردد تا در نهایت این تلاش‌ها به بالندگی و تعالی اسناد بالادستی حوزه تعلیم و تربیت اسلامی کشور عزیزمان ایران اسلامی منتج گردد.